Wat doe ik als freelance digitaal strateeg?
Een digitale strategie geeft richting aan je activiteiten door op bewijs gestoelde voorspellingen te maken. Een strategie kun je toepassen op grote schaal, om bijvoorbeeld organisatiebreed een beleid uit te rollen. Ik verbind me echter exclusief op projectbasis om voor jouw digitale product of dienst nieuwe kansen te ontdekken en bestaande kansen veilig te stellen:
- Welke kansen heb je met de data die je al bezit of kunt gaan verzamelen?
- Hoe stippel je in een vroege fase een haalbare roadmap uit?
- Hoe maak je je product zichtbaar?
- Hoe identificeer en maak je onderscheidende content?
- Welke technologie past het beste bij je team en zijn doelstellingen?
- Welke overlegstructuur en -tools zijn de beste fit voor je project?
- Wat is een slimme allocatie van middelen voor de huidige fase van je product of dienst?
Waarschijnlijk heb je hiermee al een begin gemaakt, al dan niet bewust. Maar hoe nu verder? Een effectieve strategie is het resultaat van een veelzijdige afweging. Voel je de noodzaak tot meer grip op de toekomst van je product? Met mijn multidisciplinaire blik en jouw bedrijfskennis bouwen we samen een effectieve strategie. Neem contact op voor een vrijblijvende oriëntatie op een samenwerking.
Wat is het verschil tussen digitale strategie, marketing en transformatie?
Om gedetailleerde keuzes te maken waarmee je je product effectief in de markt zet, heb je eerst een gids nodig waaruit je keuzes voortvloeien en waaraan je resultaten zult toetsen. Ofwel, zonder strategie geen marketing. Alhoewel deze begrippen soms door elkaar worden gebruikt, blijft dit principe onveranderd. Datzelfde geldt voor een digitale transformatie. Pas nadat je een strategie hebt ontwikkeld, weet je aan welke knoppen je kunt draaien en hoe ze in te stellen.
Organisaties die echt nog in het stenen tijdperk leven bestaan niet meer, ook al voelt dat wellicht soms wel zo. Vaak zijn er buiten je zicht al automatiseringsprocessen gestart of worden nieuwe media al aangewend. Van een heuse ‘transformatie’ zal in de praktijk niet vaak meer sprake zijn, en wordt vaker een verandering van de mindset bedoeld. Veel bedrijven adopteren gaandeweg en vaak ongemerkt taken die traditioneel gezien door gespecialiseerde IT-bedrijven werden uitgevoerd.
Heb jij al goed in kaart welke mogelijke verborgen effecten de uitrol van digitalisering heeft op de verschillende afdelingen van je organisatie? Door scherp in de gaten te houden met welke digitale projecten je collega's te maken zullen krijgen, bereid je je project proactief voor op hun betrokkenheid. Lanceer je bijvoorbeeld nieuw online klantenportal? Zorg dan dat je klantenservice ook moeiteloos antwoord kan geven op de daarmee gerelateerde IT-vragen.
Bureau of freelance digitaal strateeg?
Zoek je begeleiding bij een ingrijpende hervorming van je organisatie om effectiever te opereren in de digitale markt? Dan ben je in de regel beter uit bij een organisatieadviesbureau. Mijn focus ligt op advies aan kleinere projecten. Desalniettemin begint elk bedrijf met een vroege fase waarin al je activiteiten bestaan uit het eerste project dat je in de markt zet.
Twijfel je of de omvang van je vraagstuk beter past bij een freelance digitaal strateeg of een bureau? Laat je door mij adviseren in een vrijblijvende kennismaking.
Kennis van de markt
Als adviseur onderscheid ik me doordat ik niet alleen marktontwikkelingen nauwlettend observeer, maar voor mijn adviezen ook eigen ervaring als ontwerper/ontwikkelaar aanwend.
Een strategie zet je uit op grote lijnen voor de langere termijn. Door de onrustige aard van het digitale landschap kan het echter uitdagend zijn om je toekomstige behoeften te waarborgen. Daarbij zit in IT vaak de duivel ook nog in de details. Om op voorhand grip te hebben op schaalbaarheid en continuïteit is het daarom essentieel om naast een uitgezoomde evaluatie ook te beschikken over verschilmakende nuances.
Als full-stack webontwikkelaar met een achtergrond in applicatiesoftware maak ik sinds de jaren 90 moderne maatwerkoplossingen voor sterk uiteenlopende klantwensen. Met als neveneffect ruime ervaring met het opzetten en beheren van complete IT-ecosystemen, in verschillende samenstellingen van leveranciers, licentiestructuren en omgevingen.
Een adviesbureau beschikt in de regel niet over eerstehands ervaring met beheer/ontwerp/ontwikkeling en is genoodzaakt externe experts in te huren voor het uitbrengen van een gelaagd advies. Wat volgt is een aanbeveling die over diverse schijven tot stand is gekomen en door deze overhead bovendien relatief duurder uitvalt.