UX-design

Je wilt afrekenen en kijkt om je heen. Op een desk zie je een betaalapparaatje staan en weet meteen waar je moet zijn. Goede ontwerpen werken moeiteloos. Ken jij de klemmende deuren van je app of website al? Als freelance UX-designer ondersteun ik je team bij het ontwerpen van geweldige gebruikerservaringen.

Meer business

Een goed ontworpen gebruikerservaring levert je meer op. Want blije gebruikers blijven plakken. Als freelance UX-designer help ik je team om je ontwerpen naadloos aan te sluiten op je gebruikerswensen. Via interviews, research en testen kruipen we samen in de huid van je gebruiker, om zo te doorgronden hoe je ze beter van dienst kunt zijn.

Verklein je risico

Geef richting aan je ontwerpproces door het gokwerk eruit te halen. Het is verleidelijk te denken dat je kunt inschatten wat je gebruikers doen. Vaak zul je toch verrast worden door gebruikersgedrag dat je aan de tekentafel nooit kon voorzien. Ik support je team door nieuwe en bestaande ontwerpen te valideren, om het risico op een suboptimale klantervaring te verkleinen.

Blijf vooroplopen

Je app of website verhoudt zich continu anders tot de veranderende wereld. UX-design is daarom geen fase, maar een doorgaand proces. Ook als je product al presteert, is het goed om periodiek te herijken. Denk bijvoorbeeld eens aan een UX-sessie op je concurrentie. Wat doen zij goed en waar doe jij het beter? Steun op mij om je ontwerpen te (her)valideren.

Bureau of freelance UX-designer?

De meeste stereotypische verschillen tussen een UX-bureau en een freelance UX'er gelden ook voor mij. Toch onderscheid ik me ook van m'n collega-ontwerpers door ervaring en een multigedisciplineerde skillset. Kun je beter met een bureau in zee, of geef je liever de voorkeur aan een freelancer voor je UX-project? Ik help je kiezen met een puntsgewijze vergelijking.

Planning en timing

Bij de oriëntatie op een mogelijke samenwerking spreek ik de omvang van de klus met je door en tasten we een haalbare timing af.

Ondanks dat ik het liefst mijn tanden zet in een complexe omvangrijke uitdaging, zal ik je in een enkel geval adviseren om met een UX-bureau in zee te gaan. In het bijzonder als er in je project dusdanig grote belangen spelen dat geen enkele freelance UX-designer die in z'n eentje kan waarborgen.

Twijfel je of je project te groot is voor een freelancer? Neem dan contact op voor een vrijblijvende oriëntatie.

Een UX-project met de hoogste kans van slagen betrekt interne belanghebbenden voor het inwinnen van praktijkkennis. Vaak beschikken zij over informatie die nuttig is voor het ontwerpproces, maar niet altijd proactief wordt gedeeld. Het is verstandig dat je UX-specialist vroeg in het traject interviews afneemt met je interne experts om antwoord te krijgen op vragen als:

  • Wat zijn de meest gehoorde problemen van je gebruikers?
  • Welke oplossingen hebben je collega's misschien zelf al bedacht?
  • Welke bruikbaarheidsproblemen zien je collega’s zelf?

Vaak hebben je mensen het in de praktijk echter al druk genoeg met hun eigenlijke taak en blijkt hun beschikbaarheid binnen een UX-traject de grootste uitdaging voor het bewaken van een betrouwbare planning. Bij aanvang van een UX-iteratie vertel ik je hoe ik dit in voorgaande projecten het effectiefst heb bereikt en welke inzichten hieruit van toepassing kunnen zijn op jouw situatie.

Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat je zelf een keer vertraging oploopt. Wees je er wel van bewust dat je opdrachtnemer ook na de opstart van een samenwerking van jou afhankelijk blijft voor tijdige accorderingen en tussentijdse overlegmomenten. Ook als je met een bureau samenwerkt.

Soms gebeurt het dat je niet anders kunt dan een beroep te doen op je UX’er om je ad hoc te helpen met een urgente vraag. Bij een bureau betaal je voor dit soort aandacht meestal de hoofdprijs, voor zover het überhaupt mogelijk is dat ze op korte termijn en/of buiten kantoortijden voor je aan de slag gaan. Ik sta daar wat flexibeler in. Lopende opdrachten of grotere opdrachtgevers kunnen mij altijd vragen of ik beschikbaar ben voor snelle onverwachte ondersteuning. Het lukt bijna altijd wel om bij te springen.

Kosten

Doordat een bureau meer overheadkosten maakt, betaal je doorgaans meer voor hetzelfde resultaat. Zowel van een doorgewinterde freelance UX-designer als een bureau mag je immers kwalitatief hoogstaande resultaten verwachten.

Werken op afstand wordt weliswaar bij grotere bedrijven steeds gewoner, maar ook daar blijven managementuren meetellen om de samenwerking tussen alle rollen te dirigeren, naast natuurlijk kantoorkosten, inventaris, etc. Als freelance UX-designer vervul ik sinds 2000 de rol van een bureau voor divers MKB en grote corporates. Toch zijn er scenario’s denkbaar waarbij je beter uit bent met een groot ontwerpbureau.

Waarom zou je toch kiezen voor een bureau?

  • Hogere continuïteit. Bij uitval in het team van het bureau kan er soms een vervanger worden gevonden. Let op: bij kleinere drukbezette bureaus is dit niet altijd vanzelfsprekend.
  • Snelheid. Een team van UX’ers kan in dezelfde tijd meer dan een freelance UX-specialist. Wanneer is je beoogde doorlooptijd te ambitieus voor mij als freelance UX-designer? Dat is op voorhand niet te zeggen. Ik adviseer je graag in een gratis oriëntatie.

Betrokkenheid

Ik verkies projecten die me na aan het hart liggen, of waar een hoop winst voor je gebruikers valt te behalen. Hoe hoger de impact van een verbeterronde, hoe meer voldoening het mij geeft. Een UX-ontwerper bij een bureau wordt verteld wat te doen en heeft niet altijd affiniteit met de aard van je activiteiten.

Een goede match met mijn opdrachtgever en diens activiteiten motiveert mij om net dat beetje extra te geven.

Full-service UX-design

Vaak wordt de noodzaak van het upgraden van je gebruikerservaring pas gevoeld als je gebruikers gaan klagen, of als je analytics gemiste conversiekansen blootleggen. En dat is begrijpelijk, want niet iedereen kan het zich permitteren om van meet af aan een uitgebreid UX-traject in te huren.

Waar het tot nu toe 'goed genoeg' was, wil je nu optimaliseren. Maar met welke vraag klop je eigenlijk aan bij je specialist? Net als een UX-bureau lever ik als freelance UX-designer een volledig pakket waarmee je de gebruikerservaring van je product of dienst verbetert. Soms weet je precies wat je nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je moet voldoen aan de toegankelijkheidswet. Laat je je liever adviseren, dan help ik je met het formuleren van je UX-vraagstuk, en stippelen we eerst samen een stappenplan uit.

Diensten die ik lever als full-service UX-designer:

  • Optimaliseren van de bruikbaarheid van je conversiepunten, bijvoorbeeld het frictieloos maken van je klantinschrijfprocedure.
  • User interviews en interviews met interne belanghebbenden.
  • Ontwikkelen van user personas, ofwel ijkpersonen.
  • Toegankelijk maken van je product, ook als je al iets hebt staan wat nog moet voldoen.
  • Valideren van gevoelsmatige inzichten via bewijsgevend onderzoek.
  • Trainen van je in-house team voor toekomstige zelfredzaamheid.
  • Uitwerken en valideren van customer journeys en user flows.

Afspraken

Ongeacht de aard van de klus of de omvang van mijn opdrachtgever werk je met mij als freelance UX-designer met duidelijke afspraken, net zoals je dat van een bureau mag verwachten. Als eenmanszaak ben je in de regel echter kwetsbaarder, en weegt het belang om misverstanden en aannames uit te sluiten wellicht nog zwaarder. Ik hanteer daartoe duidelijke algemene voorwaarden en maak per project waar wenselijk aanvullende afspraken met je.

Beschikbaarheid en bereikbaarheid

In de basis hanteer ik dezelfde werktijden als een bureau, maar het is eerder regel dan uitzondering dat ik daarbuiten doorwerk. Heb je me een keer onverwachts nodig buiten reguliere kantoortijden, schiet me dan even aan.

Anders dan bij veel bureau's ben ik niet getrouwd met een specifieke software- of cloudleverancier, communicatiewijze of overlegstructuur. Alhoewel ik bepaalde voorkeuren heb ontwikkeld sinds ik in 1993 m’n eerste stapjes als IT’er zette, is het in principe aan jou de keuze hoe je me wenst te bereiken, of welk communicatieplatform we gebruiken.

UX-design: op het snijvlak tussen disciplines en belangen

Als UX-designer is het mijn taak om de bruikbaarheid van je product te verbeteren, maar ook om daarbij je bedrijfsbelangen te bewaken. Ik werk daartoe samen met je strategen, ontwikkelaars, vormgevers, beveiligingsspecialisten en marketeers om samen te zorgen dat je product beter presteert. Voor je gebruikers, maar ook onder de streep.

Advies, training en/of uitvoering

Een volwassen UX-iteratie leidt al snel tot de betrokkenheid van uiteenlopende rollen binnen je bedrijf. Het is daarom niet vanzelfsprekend dat je gelijk groots kunt uitpakken om in één keer alle plooien in je gebruikerservaring glad te strijken.

Ik bied UX-trainingen aan voor bedrijven die hun in-house team liever zelfredzaam maken dan telkens op externe krachten te hoeven bouwen. In een training leer ik je bestaande data te verzamelen en nieuwe data aan te boren waarop je ontwerpkeuzes zult baseren. Hoe houd je subjectieve meningen buiten een discussie en kruip je op een effectieve manier in de huid van je gebruiker? In één of meer sessies leer ik je team o.a. hoe je een user test uitvoert, hoe je een ijkpersoon uitwerkt en gebruikersflows of een customer journey ontwikkelt.

Geef je je UX-design liever wat meer uit handen, dan sta ik voor je klaar en voer desgewenst het hele traject voor je uit.

Empathie en objectiviteit

Vermoedelijk voelen veel UX-designers zich vanzelfsprekend aangetrokken tot het vak doordat ze zich net als ik makkelijk inleven in een ander. Weliswaar verloopt het deel van het ontwikkelproces waarin je je verplaatst in de wereld van je gebruiker dan gemakkelijker. Toch is het van nature empathisch zijn nooit genoeg om een presterende gebruikerservaring uit te werken. Een betrouwbaar ontwerp bereik je alleen door je ontwerpkeuzes te testen en bij te stellen.

Zonder een op bewijs gebaseerd ontwerp van je gebruikerservaring vinden onzorgvuldigheden al snel onbedoeld hun weg in je uitvoering. Je gebruikers verliezen dan hun vertrouwen in de vlekkeloze werking van je app of website en je kanaal presteert suboptimaal.

'You are not the user' is een veelgehoord gezegde in de UX-wereld, een waarheid die niet alleen geldt voor jou als opdrachtgever, maar ook voor de professionele UX-ontwerper.

Toegankelijkheids­wet

Vanaf 28 juni 2025 moet de website of app van je organisatie net zo bruikbaar zijn voor mensen met een auditieve, visuele en/of motorische beperking als voor alle anderen. Om erachter te komen in hoeverre je website toegankelijk is, voer je het beste een nulmeting uit. Je kunt eenvoudig zelf de toegankelijkheid van je website checken. Afhankelijk van de tool die je gebruikt, geven de scanresultaten echter niet altijd een accuraat beeld van de noodzakelijke maatregelen. Soms krijg je een waslijst aan resultaten terug, maar blijkt de oplossing eenvoudig geïmplementeerd, en andersom. Voor een betrouwbare inschatting van de omvang en complexiteit van een toegankelijkheidsproject laat je je daarom het beste adviseren door een partij die ook gespecialiseerd is in webontwikkeling.

E-Golf4U B.V.

Betere beleving van een golfbaan­reservering

De ontwikkelaars van E-Golf4U B.V. wisten dat een online golfboeking op hun platform soepeler kon. Ik onderzocht de golfmarkt en stelde een ontwerpgids en een reeks UX-adviezen voor ze op.

Bekijk project

Projectbeeld Betere beleving van een golfbaan­reservering
Vriesia B.V.

Meer klant­inschrijvingen door een betere gebruikers­ervaring

Drogisterijgroothandel Vriesia B.V. ging over op een digitale klantinschrijving. Via user testing, diverse enterprise-koppelingen en moderne webontwikkeling maakte ik een frictieloze onboarding.

Bekijk project

Projectbeeld Meer klant­inschrijvingen door een betere gebruikers­ervaring
Aurora Nederland B.V.

Betrouwbare B2B binnen ‘wiet­experiment’ Rijks­overheid

Aurora is een multinational in medicinale cannabis (Nasdaq: ACB). Aan mij de vraag om een veilige inkoop-app te ontwikkelen met de corporate UX, als deel van Aurora's tender aan de Rijksoverheid.

Bekijk project

Projectbeeld Betrouwbare B2B binnen ‘wiet­experiment’ Rijks­overheid
Le Restaurant

Optimale tafel­bezetting voor Michelin-restaurant

De brigade van Le Restaurant (* Michelin) had behoefte aan een slimme manier om hun bescheiden tafelbezetting te optimaliseren. Ik schreef voor hen een gloednieuw reserveringssysteem en ontwierp de UX.

Bekijk project

Projectbeeld Optimale tafel­bezetting voor Michelin-restaurant
Bosman Wijnkopers B.V.

Bestelgemak voor wijnen uit het hogere segment

De ervaren retailers achter het kleine en onafhankelijke Bosman Wijnkopers waren toe aan een moderniseringsslag. Ik mocht daartoe hun gevestigde winkel vertalen naar een B2C-webshop met specialistische UX.

Bekijk project

Projectbeeld Bestelgemak voor wijnen uit het hogere segment
KLM

Continue merkbeleving, ook buiten het vliegtuig

Tijdens een vlucht in de business-class van KLM krijg je gastronomische wijnen geserveerd. Aan mij was de opdracht om een webshop ontwikkelen voor de thuisbezorging ervan met de UX van KLM.

Bekijk project

Projectbeeld Continue merkbeleving, ook buiten het vliegtuig

Alle projecten

Bekijk alle uitgelichte projecten om een indruk te krijgen van het soort opdrachten dat ik doe.

Bekijk alle projecten

Waarom Ro als UX-designer?

  • 15+ jaar ervaring als usability-expert.
  • Sterke affiniteit met digitale marketing en communicatie.
  • Uitvoering van user interviews, user testing en job stories.
  • Inzetbaar in Scrum-projecten.
  • Weet als ontwikkelaar wat uitvoerbaar is.
  • Op freelance-basis voor korte sprints of langere samenwerkingen.
  • Flexibel beschikbaar, ook buiten kantoortijden.

Ro Achterberg
Laten we kennismaken